Lorenzo en Jovi - Verhoeven en Leenders integraal constructeur

Lorenzo en Jovi

Wat als je tijdens het ontwerpen al precies weet wat de milieugevolgen zijn van je keuzes? Dat is precies waar Jovi van Leur en Lorenzo van Essen zich in verdiepten. De twee afstudeerders Civiele Techniek aan de HAN onderzochten hoe de Milieu Kosten Indicator (MKI) beter ingezet kan worden tijdens de ontwerpfase van infrastructurele projecten.

Waarom hebben jullie voor MKI gekozen als afstudeeronderwerp?

“We zijn in februari gestart en verdiepen ons sindsdien in hoe MKI ingezet kan worden tijdens de ontwerpfase. We kozen dit onderwerp omdat MKI duurzaamheid meetbaar maakt. En dat is belangrijk. Door het direct te koppelen aan het ontwerp, kun je het proces verbeteren. Dat idee sprak ons meteen aan.

De centrale vraag van onze afstudeeropdracht luidt:

‘Op welke manier kan gedurende de ontwerpfase van een UAV-GC-contract de MKI efficiënt berekend worden, om zo de impact van verschillende ontwerpkeuzes inzichtelijk te maken?’

 

We zijn in gesprek gegaan met verschillende partijen: opdrachtgevers, overheden, Rijkswaterstaat, ProRail, provincies, gemeenten en zowel grote als kleinere aannemers. Daarnaast deden we uitgebreid literatuuronderzoek naar wetenschappelijke artikelen, publicaties en bestaande studies.”

Wat zijn de belangrijkste inzichten uit jullie onderzoek?

“Het huidige proces om MKI te berekenen kost veel tijd. Vaak gebeurt dat handmatig, en meestal pas achteraf. Terwijl je juist in de ontwerpfase invloed hebt op duurzaamheid.”

Volgens Jovi en Lorenzo kan (semi)automatisering van de berekening het proces versnellen én betrouwbaarder maken. “Door MKI direct te koppelen aan ontwerpsoftware, integreer je het in je ontwerpkeuzes. Dat zorgt voor meer bewustzijn én betere resultaten.”

Daarom werken ze nu aan een proof of concept: een eerste versie van een ‘MKI-ontwerptool’ die automatisch meeloopt tijdens het ontwerpproces.

“We willen een tool die direct gekoppeld is aan de ontwerpsoftware. Zo kun je meteen zien wat de milieugevolgen zijn van keuzes – bijvoorbeeld een bredere weg of een ander type asfalt. De tool laat in één oogopslag zien wat jouw ontwerp doet met de MKI.”

Zijn er nog obstakels?

“Zeker. De grootste is het gebrek aan goede data. De huidige database met productinformatie en MKI-waarden is niet compleet genoeg om alles goed door te rekenen. Die wordt jaarlijks uitgebreid, maar gaat volgens ons onderzoek nog niet snel genoeg. Daar ligt ook echt een kans voor verbetering.”

Jullie presenteren binnenkort de resultaten aan ProRail en Rijkswaterstaat. Wat geven jullie mee?

“Zij gebruiken MKI al op grote schaal, dat is mooi. Maar het huidige proces is traag en foutgevoelig door de handmatige invoer. Onze boodschap: gebruik MKI eerder in het proces en (semi) automatiseer dit. Zeker in de ontwerpfase en variantenstudie is het waardevol om snel en overzichtelijk de milieugevolgen van keuzes te zien. Dat kan hopelijk straks met de MKI-ontwerptool die Verhoeven & Leenders verder gaat ontwikkelen.”

 

Jovi en Lorenzo sloten hun afstudeeronderzoek af met een 7,5. Gefeliciteerd!

 

Wil jij ook afstuderen op een actueel en uitdagend onderwerp zoals Jovi en Lorenzo?
Bij Stage/Afstuderen vind je onze afstudeeropdrachten. Staat jouw ideale opdracht er niet bij? Geen probleem, er is vaak meer mogelijk dan je denkt.
Stuur een mailtje naar lleenders@verhoeven-leenders.nl of bel ons op 0413 – 726 713.